Ferda má 3 roky

06.04.2013 20:52

    

    Už jsou to tři roky, co jsem do naší rodiny neplánovaně přinesla ze psí louky od Vltavy malé chlupaté mimino - zajíce polního, Ferdu.

Podařilo se mi z něho vipiplat dospělého jedince, který je ve svých třech letech stále polodivoký. Nenechá se hladit ani mazlit. Když se mu něco nelíbí nebo je zahnán do kouta, dovede se bránit tak, že se proti nám postaví na zadní a boxuje předníma pacičkama. To se však stává málokdy.

     Jen v době, když jsem měla háravou a poté březí fenku Daisy jsem se k němu nemohla dokonce vůbec přiblížit. Ferda si Daisy přivlastnil. Většinou byl v její blízkosti, seděl vedle ní a svýma pěstičkama ji před námi "chránil" :-) V té době jsem se ho snažila obcházet a nestresovat ho, neboť jeho vyhrožování bylo natolik nepřátelské, pro mě neznámé a opravdové, že jsem měla obavy, aby se mu něco nestalo. Byl schopný mě i členy rodiny výhružně pronásledovat a bezmilosti nám bušit do nohou. Mě dokonce dvakrát hlodákama štípnul, když jsem mu dávala žrádlo do klece. Nebylo to sice nic hrozného, jsem zvyklá na šrámy od psů, ale kdyby chtěl určitě by mě prokousnul kůži. Vždy mi však vznikla krvavá modřina. Na TV NOVA by už jeho počínání brali jako napadení divokou zvěří.... :-)

     Jeho agresivita trvala celou dobu březosti Daisy. Po porodu jsem ho raději ke štěňatům nepouštěla, aby jim třeba neublížil a nebo fenka neublížila jemu. Toto jeho chování bylo pro mě velice poučné a zajímavé, neboť se domnívám, že Ferda si mateřství feny bral osobně a převzal roly otce či matky (jeho pohlaví ještě neznám) a snažil se březí fenu hlídat, jak mu nařizoval jeho instinkt. 

      Štěňata jsem mu předvedla až v době, kdy by se uměla ubránit cca 7-8 týdnech. Seznamování bylo rozkošné. Některá štěňata na Ferdu dorážela, jiná před ním uskakovala. On se choval podobně. Nejkrásnější bylo vzájemné očichávání. Ferdovy fousky se mrskaly, jak se snažil své "potomky" identifikovat. Určitě mu nešlo na rozum, že nevoní stejně jako ON! :-)

      V dnešní době je už zase Ferda úplně v poklidu-normální, bez jakých koliv agresivních choutek. Se štěnětem, které jsem si z vrhu nechala si rozumí stejně jako s Daisy. Naopak Easy-tak se štěně jmenuje, jsem v miminkovském věku musela trochu usměrňovat, aby Ferdu stále nehonila a nechňapala po něm. Dnes v jejich 10 měsících se k sobě chovají stejně jako s Daisy. Mohu je mít všechny tři společně volně puštěné a vím, že si navzájem neublíží.... A o to mně šlo!

     Ušákovi se snažím všemožně zpestřit jídelníček, aby alespoň po této stránce nestrádal. Baští převážně granule pro zajíce, ovesné vločky, pochoutky pro hlodavce včetně sušeného banánu, jablko, hrušku, hr.víno, různé natě, tvrdý chléb i občas pečivo, má rád křehký chléb. Když ho chci pohladit nebo ostřihnout drápek nabídnu mu slanou tortylu nebo burák :-). Zobl by si i slaný brambůrek, ale ten mu samozřejmě v žádném případě nedám. JE TO MLSOUN ! S těmi drápky je s Ferdou problém. Nenechá si je dobrovolně ostříhat. Musím ho navnadit na dobroty, a pak velice opatrně a rychle mu drápek kleštičkama ucvaknout. Vždy se děsím toho, abych ho necvakla příliš. Také bych se ráda zmínila, že Ferda dvakrát do roka líná (mění se mu srst). Přibližně v době, kdy mi línají psí holky. Ferdu se mi vyčesat v žádném případě nepodaří, a tak si musí poradit s chlupy co mu lezou z kožíšku po svém. Na klec jsem mu položila drsnější koberec a on se po něm v poloze ležmo tře ze strany na stranu. Stejně jako, když se psi válí ve sněhu. Je to bezva podívaná. Cítím z jeho hygieny důvěru ke svému okolí, poněvač v přírodě by byl v této poloze velice zranitelný predátory. On sám tuto bezpečnost určitě vnímá. Ví, že u nás mu nic nehrozí. A proto Ferdo: přejeme ti do dalšího roku společného žití s námi hodně zdraví a pohody!!!!

 

 

Ferda 3 roky